Page 10

Pantein-Extra-winter-2017

Betrouwbare dienstverlening ‘Niet alleen het gevoel moet goed zijn’ Het kan best een drempel zijn om iemand die u niet kent binnen te laten in uw woning. ‘Dat realiseren wij ons heel goed en daarom kijken we vooraf heel zorgvuldig wie we als dienstverlener inschakelen. Onze glazenwassers, de pedicure of de tuinman, we kennen iedereen persoonlijk’, vertelt Viviane Verplak van Pantein Extra. Zij heeft regelmatig contact met de verschillende dienstverleners die via Pantein Extra aan het werk zijn en vertelt wat er allemaal komt kijken bij de selectie. ‘Iemand moet natuurlijk de juiste papieren en referenties hebben en een recente Verklaring Omtrent Gedrag kunnen laten zien. Het ministerie van Justitie geeft deze af. Maar minstens zo belangrijk is de motivatie van iemand om te werken met en voor (kwetsbare) mensen. We zoeken juist de mensen die daar affiniteit mee hebben en het fijn vinden om een praatje kunnen te maken met mensen. Dat geldt voor een pedicure, maar ook voor een tuinman. En natuurlijk moeten we ook een goed gevoel bij iemand hebben.’ Na één of meerdere persoonlijke gesprekken start de samenwerking met een dienstverlener. ‘Vervolgens evalueren we met onze klanten of het goed is bevallen. Kwam iemand de afspraak na, werd er netjes gewerkt, was iemand vriendelijk, we willen alles eerlijk weten want zo kunnen we onze dienstverlening verbeteren.’ Het contact is de jus Wendy Ennen is zo’n dienstverlener die via Pantein Extra in de regio werkt, als pedicure. ‘Wanneer ik voor het eerst bij iemand thuis kom, ben ik een volstrekte vreemde. En dan ga ik ook nog eens aan iemands voeten zitten, wat toch iets heel persoonlijk is. Ik vind het erg belangrijk dat iemand zich op zijn of haar gemak bij me voelt’, vertelt Wendy. ‘Ik leg uit wat ik allemaal bij me heb en ik laat mijn klant zelf bepalen waar hij of zij lekker zit. Vervolgens ga ik aan het werk. Het gaat natuurlijk om het behandelen van de voeten, maar het sociale contact vind ik ook heel belangrijk. De gesprekken met mijn klanten zijn voor mij de jus over de aardappels. Je hoort zo veel mooie en indrukwekkende verhalen. Ik kom ook bij mensen thuis die dementerend zijn. Ik laat hen altijd in hun waarde, al stellen ze keer op keer dezelfde vragen. Als ik na een behandeling weer wegga zijn er twee blije mensen: de klant en ikzelf. De klant is goed geholpen en ik vind het heerlijk om te doen. Het geeft me een voldaan gevoel.’ Hoge eisen Wendy heeft de screening door Pantein Extra als heel gedegen en serieus ervaren. ‘Ik werkte in de provincie Zeeland al jarenlang als ambulant pedicure en ik vond het heel goed dat ze hier nagingen of dat allemaal klopte. Ze zijn professioneel en stellen hoge eisen aan de dienstverleners. Anderzijds is de organisatie juist heel persoonlijk en zijn de lijnen kort. Het is een hele fijne manier van werken.’ Pantein Extra selecteert haar dienstverleners nauwkeurig. Hier wordt allemaal op gelet: • Diploma’s en certificaten • Ervaring in het vak • Referenties • Verklaring Omtrent Gedrag • Motivatie om te werken met (kwetsbare) mensen • Een wederzijds goed gevoel over de samenwerking 10 Wie Pantein Extra inschakelt kan erop rekenen dat de dienstverlener die aan huis komt prima werk levert én betrouwbaar is. Hoe worden zij eigenlijk voor u geselecteerd?


Pantein-Extra-winter-2017
To see the actual publication please follow the link above